Cikkek : Megörökített építészet - Fényképező teszt: Sony V3 |
Megörökített építészet - Fényképező teszt: Sony V3
2005.02.17. 19:51
Bizonyára mindenkinek örömet okoz a fényképezés űzése. A téma bármi lehet, miért pont az építészet maradna ki?!
Íme egy nagyteljesítményű kompakt fényképezőgép-teszt. |
|
|
|
A Sony augusztus végén több új gépet jelentett be, melyek közül az egyik a korábban már részletesen bemutatott DSC-V1 utóda, a 7 Mpixeles DSC-V3. A kompakt, kis méretű gép átlagon felüli zoomtartománya, igen nagy felbontása és a hologram fókuszrendszere miatt nagy érdeklődésre tarthat számot. |
A Sony DSC-V1 utódát ez év augusztus 30-án jelentette be a cég. Az új változatban, a DSC-V3-ban több változás is történt az elődmodellhez képest. Talán a legfontosabb az új, nagy felbontású, 7 Mpixeles CCD, valamint a szokatlanul nagy méretű LCD. Ezen kívül apróbb változtatásokon is keresztülvitték a gépet, pl. módosították a vaku helyét, áthelyezték a vezérlőtárcsát a programtárcsa alá, kicserélték a nem szokványos zoom-vezérlő kapcsolót egy elterjedtebb változatra, valamint a gép külső fémburkolatát feketére színezték, amely professzionálisabb külsőt eredményez.
Sony DSC-V1 és DSC-V3 főbb különbségei |
.
| Sony DSC-V1 |
Sony DSC-V3 |
Burkolat |
fém, ezüst szürke színű |
fém, fekete színű |
Markolat |
csak kiemelkedő "dudor" |
igazi markolat |
CCD felbontása |
5,2 Mpixel 1/1,8" |
7,4 Mpixel 1/1,8" |
Legnagyobb képméret |
2592x1944 |
3072x2304 |
LCD |
1,5" 123 ezer pixel |
2,5" 123 ezer pixel |
Vaku |
fixen beépített a gép sarkában |
felforduló, az optika felett |
Sorozat |
2 kép/mp max. 3 képig |
1,0 vagy 2,5 kép/mp min. 8 képig |
Veszteségmentes formátum |
TIFF |
TIFF, RAW |
Memóriakártya |
MemoryStick MemoryStick Pro |
MemoryStick MemoryStick Pro CompactFlash Type I |
Akkumulátor |
NP-FC11 3,6V 2,8Wh |
NP-FR1 3,6V 4,4Wh |
|
új, igazi markolat |
|
A fényképezőgép kis mérete ellenére jól kézben tartható. A biztos fogást jól kialakított, gumival bevont, igazi markolat teszi lehetővé, felváltva a V1 egyszerűbb és gyengébb megvalósítását. A képérzékelő 1/1,8" tokozott méretű, felbontása: 7,2 Mpixel. A felvételeket többféle felbontásban is elkészíthetjük: 3072x2304 (7 Mp), 3072x2048 (6 Mp, 3:2 oldalarány), 2592x1944 (5 Mp), 2048x1536 (3 Mp), 1280x960 (1 Mp) és 640x480 (VGA). A 3:2 oldalarány beállítási lehetőség előnye, hogy a szabványos 10x15 cm-es papírképek esetén nem kell tartanunk attól, hogy lemarad valami a papírról. Az elkészített fotók kétféle tömörítési fokú JPEG valamelyikével, vagy veszteségmentes TIFF formátumban menthetők el. Újdonságként került a V3-ba a RAW formátum támogatása, amely - amellett, hogy veszteségmentes - kisebb fájlméretet eredményez, mint a TIFF, igaz, így is kb. 15 MB lesz egy .srf kiterjesztésű fájl. A tárkapacitással a fényképezőgép egyébként sem bánik túl gazdaságosan, hiszen mind a TIFF, mind a RAW fájlok mellé elmenti azok JPEG változatait is. Veszteségmentes formátum alkalmazásakor csak a legnagyobb felbontást, vagy annak 3:2 oldalarányú változatát használhatjuk (bár kisebb felbontást is kiválaszthatunk, ez csak a TIFF vagy RAW mellé mentett JPEG kép méretét fogja befolyásolni). A képek elkészítésekor a fotós is megadhatja a használni kívánt rekeszt és/vagy zársebességet. A felvételek MemoryStick / Memory Stick Pro kártyára kerülnek, újdonságként a V3 támogatja a CompactFlash használatát is, igaz, csak a Type I változatét (MicroDrive nem használható). Az optikára 52 mm-es előtétlencsék is illeszthetők, egy adapter megvásárlása után.
Videórögzítéskor a gép hangot is rögzít. A felvétel megkezdése előtt kell beállítanunk a zoomot, az exponáló gomb félig lenyomására áll be a fókusz. Ezt követően a felvétel során a zoom pozíciója nem változhat, még digitális zoom sem áll rendelkezésre. A fókusz-rendszer és a fénymérés viszont a felvétel során is működik. A mozgóképek 640x480 vagy 160x120 pixeles felbontásban készíthetők el. VGA felbontásban választhatunk Fine vagy Standard videók közül, de a Fine mód csak MemoryStick Pro-val használható. A felvételek hosszát csak a memóriakártya szabad kapacitása korlátozza (CompactFlash kártyából közepes sebességű is elegendő, pl. Kingston 512 MB, nem Elite Pro). Az MPEG VX videók igen tömörek, 60 mp-es felvétel VGA felbontásban, Standard tömörítéssel 22 MB-os. Ez másodpercenként 360 kB felírását jelenti, ami még a lassú kártyáknál sem jelent problémát. Így tehát egy 128 MB-os kártyára közel 6 perc VGA felbontású videó fér. A kis méretű videóknak sajnos meg van a hátrányuk is, meglehetősen szaggat és a minőségén is látszik, hogy erősen tömörített. A 30 kép/mp-es Fine videók már folyamatosak, igaz, ezek több helyet is foglalnak és csak MemoryStick Pro-ra rögzíthetők.
Az állókép- és videófelvételen kívül sorozat készítésére is van lehetőség, míg a V1 maximum 3 képet volt képes készíteni, a V3-mal legnagyobb felbontásban is nagy sebességű sorozatot használva 8 kép készíthető. A sorozat sebessége kétféle lehet: Burst vagy Speed Burst. Burst módban 1,0 kép/mp sebességgel készíthetünk felvételeket, 7 Mpixel Fine módban kb. 15 képet, Speed Burst üzemmódban 2,5 kép/mp sebességet használhatunk. Mindkét sorozat módnál láthatjuk az LCD-n az elkészült képeket.
Sorozatok hosszai |
.
| Burst: 1,0 kép/mp |
Speed Burst: 2,5 kép/mp |
7Mp Fine |
~15 |
8 |
7Mp Standard |
~28 |
8 |
5Mp Fine |
~20 |
8 |
5Mp Standard |
~37 |
8 | Multi-Burst módot választva másodpercenként 7,5, 15 vagy 30 képet készíthetünk 16 képig, melyet egyetlen, 1 Mpixeles JPEG képre helyez a gép. Az egyes képkockák tehát 320x240 pixel felbontásúak. A korábbi ClipMotion a V3-nál már nem választható. Automatikus expozíció-sorozat esetén 3 kép készül, +-0,3, +-0,7, vagy 1 Fé különbségekkel. Ezt a lépésközt a Menüben lehet beállítani, a korábbi, kényelmetlenebb Setup helyett. A fényképezőgéppel éjszakai infravörös felvételeket is készíthetünk, amelyek az elődmodellben is szerepeltek. Ez lehetővé teszi, hogy a CCD elől kimozdítsuk az infravörös szűrőt. Nightframing esetén a kompozíciót segíti az infravörös fény, majd a kompozíció beállítása után, az exponáló gomb félig lenyomására megindul a fókuszálás, de ez már infraszűrővel együtt történik. Az exponálás normál érzékenységgel, vakuval történik. Nightshot módban viszont a vaku letiltott állapotú, az érzékenység auto esetén akár ISO2500 is lehet, de kézzel is beállítható ISO100 és 800 között. A fókuszáláshoz a Hologram AF-et nem használja a gép. A végeredmény zöldes színű kép lesz. Mindkét esetben a megvilágítást a vaku mellett található infra LED szolgáltatja.
| A V1 modellből a DSC-F707-től kezdődően már jól bevált Hologram AF segédfény is átkerült a V3-ba. Ez lézersugár segítségével mintát rajzol a közeli témára, amely ezáltal tökéletesen befókuszálható. A hagyományos narancs vagy egyéb színű segédfény források által keltett fény nem minden esetben elégséges az élességállítás műveletének pontos végrehajtásához, hiszen ha a téma kevés kontrasztot, éleket, kontúrokat tartalmaz, akkor az AF rendszer bizonytalanná válhat. A Sony ezt nagyon ötletesen hidalta át azzal, hogy a témára rajzol vonalakból álló mintát. Így akár 10 méterre lévő, egyszínű fal is tökéletesen élesre állítható.
|
új, nagyobb kapacitású akku: NP-FR1 |
|
A fényképezőgépet a korábbi, kis kapacitású akku helyett immár egy új, NP-FR1 jelű, 3,6V-os 4,4 Wh energiatároló képességű Li-ion akkumulátor táplálja (1200 mAh). A korábbi V1-es modell egyik problémája éppen a kis kapacitású akku volt. Szerencsére a Sony mérnökei tanulva a V1 problémáiból, ezt is kijavították. A 4,4 Wh energia felvétel módban 2 óra 30 perc folyamatos működtetésre elegendő. Az akkumulátor töltését a fényképezőgép végzi, ha az adaptercsatlakozót a gépbe dugjuk. Ez azért kellemetlen, mert így nem tudjuk a pótakkut tölteni, miközben az eredeti akkunkkal fényképezünk. A teljesen lemerült akkukat 3 óra 10 perc alatt tölti fel a fényképezőgép. Ez bizony nem valami nagy sebesség, a Li-ion akkukat jóval nagyobb sebességgel is lehetne tölteni, többnyire 1,5 óráig szokták a külső töltők a Li-ion akkukat feltölteni, még dupla ekkora energiatárolású akkunál is. A Sony DSC-V3 működési ideje (vagyis akkumulátorának kapacitása) jelentősen megnőtt az elődmodellhez képest, de az akkumulátor töltése sajnos lassú maradt.
|
az optikát védő lamellák |
|
A bekapcsolást a gép tetején lévő gomb megnyomásával kezdeményezhetjük. Ekkor az optika kb. 2 cm-t mozdul előre, a bekapcsolás folyamata se nem túl gyors, se nem túl lassú, bár az elődhöz képest valamicskét gyorsult. Teljes tele állásban az optika kb. 3 cm-rel nyúlik kintebb, mint eredeti állapotában. Az objektív frontlencséjét kikapcsolt állapotban két fém-lamella védi a környezet hatásaitól.
|
|
|
Az optikai kereső a gép középső részén található, emiatt kissé nehézkes hozzáférni. Dioptria korrekciós lehetőséggel nem látták el. A kereső optikai tengelye 4 cm-rel távolabb van, mint az optikáé, ez sajnos közeli tárgyak fotózásakor jelentős parallaxis hibát okoz. A kereső által létrehozott kép 16,5 fokos szög alatt látható, ez megegyezik azzal a látószöggel, amit egy 55 cm-es TV képernyőjének 1,45 méter távolságból adódó látványa okoz. A kompakt gépek között ez az átlagos értékhez képest kicsivel jobb. A kép lefedettsége nagylátószög esetén 79%, tele állásban 87%, ez átlagos a kompakt gépek esetén.
felvétel információk |
választható fókuszkeretek | A hátlapra új, nagy méretű, 2,5" képátlójú TFT LCD-t helyeztek, melynek felbontása: 123.200 képpont. Ennek fényereje 3 lépésben állítható, erős napsütésben a tükröződésmentesítő bevonatnak köszönhetően jól látható képet kapunk. Az LCD képe mind nagylátószög, mind tele állásban kb. 100%-os lefedettségű. Az LCD-n felvétel módban a fotózás paraméterei jól látható helyen, számszerű ill. ikon formában láthatók.
lejátszás információk ill. LCD kikapcsolása |
belenagyítás ill. képkivágás | A vaku a korábbi modellnél a gép bal felső részén helyezkedett el, a V3-ban az optika tengely fölé helyezték, amely azonban mindössze 3,5 cm-re található az optikai tengelytől. Ez sajnos megnöveli a vörösszem kialakulásának esélyeit. A vaku alap esetben nem látható, ide helyezték a Sony feliratot. Amikor a gép kinyitja a villanót, az saját tengelye körül elfordulva láthatóvá válik. Ezt a megoldást kissé feleslegesnek érezzük, hiszen semmivel sem kerül magasabbra a vaku kinyitás után, mintha eleve nyitott állapotban szerelték volna fel. Az egyetlen magyarázata ennek a furcsa elhelyezésnek az lehet, hogy esetleg nem tudták hova helyezni a Sony feliratot. A következő módokban használható: tiltott, derítés, lassú szinkron és vörösszem hatás csökkentő, bár ez utóbbit sajnos csak a SETUP-ban kérhetjük ill. tilthatjuk le. Teljesítmény-kompenzációra is van lehetőségünk a menüben, a normál értéken kívül erősebb és gyengébb vakuzást kérhetünk, sajnos a kompenzáció mértéke Fé-ben kifejezve nem tudható. A fényképezőgép tetején Sony rendszervakunak vagy középérintkezős vakunak kialakított vakupapucsot helyeztek el, a külső vaku engedélyezése vagy letiltása a SETUP-ban végezhető el.
A fémből készült állványmenet a gép tömegközéppontjához közel található, az optikai tengely vetületétől 2 cm-re. Bizonyos állványoknál az állványra helyezett gépből nem távolítható el a memóriakártya és az akkumulátor, csak ha levesszük az állványról.
A csatlakozókat is áthelyezték, a gép bal oldalán a külső vakuszikron-csatlakozó látható szabadon, ill. egy gumilap mögött az USB és A/V kimenetek találhatók. Talán a V1 ajtós megoldása kicsit elegánsabb volt. A DC bemenet a gép hátlapján kapott helyet, szintén egy gumilap mögött. A hangszóró továbbra is a gép alján, a mikrofon pedig a tetején helyezkedik el.
|
|
csatlakozók bal oldalt |
memóriakártyák és akku |
|
Az akkumulátor fedlapja a fényképezőgép markolata alatt található, melynek kinyitása után az akku még nem esik ki, kivétel előtt egy reteszt kell elhúznunk. A memóriakártyák is itt cserélhetők. Mint említettük, a fényképezőgép kezelőszerveinek elhelyezését átgondolták, és kis mértékben módosították. Új helyet kapott a vezérlőtárcsa, amely az LCD mellől a gép felső részére, az üzemmód tárcsa és a zoom vezérlő közé került. A zoom vezérlőt is kicserélték, a korábbi függőleges fel-le megoldás helyett az elterjedtebb bal-jobb változat kapott helyet. A Nightshot és Nightframing üzemmódok kiválasztását kapcsoló helyett a V3-on nyomógombbal tehetjük meg. A gombokat elsősorban a gép hátuljára helyezték, a gép tetejére csak két gomb és az üzemmód tárcsa került:
felső kezelőszervek | (1) Nightframing / Nightshot: az infravörös üzemmód bekapcsolására szolgál, csak P vagy "zöld" módban használható. (2) Bekapcsoló gomb (3) Exponáló gomb (4) Üzemmód választó tárcsa: itt állítható be a fényképezőgép működési módja, összesen 9 állás közül választhatunk: - "zöld" mód: ekkor a fényképezőgép teljesen automatikus működésű, csak a képméret, a makró mód ki/bekapcsolása, az önkioldó állapota ill. a sorozat mód változtatható. Sem az érzékenység, sem a fénymérés, sem pedig az expozíció-kompenzáció értéke nem állítható be. - P mód (programautomatika): a rekesz és zársebesség kivételével itt minden paraméter a fotós által megváltoztatható. - S mód (zársebesség előválasztás): megadhatjuk a használni kívánt záridőt a vezérlőtárcsa segítségével. A következő értékek közül választhatunk: 30; 25; 20; 15; 13; 10; 8; 7; 5; 4; 3; 2,5; 2; 1,6; 1,3; 1; 1/1,3; 1/1,6; 1/2; 1/3; 1/4; 1/5; 1/6; 1/8; 1/10; 1/13; 1/15; 1/20; 1/25; 1/30; 1/40; 1/50; 1/60; 1/80; 1/100; 1/125; 1/160; 1/200; 1/250; 1/320; 1/400; 1/500; 1/640; 1/800; 1/1000 mp. Vagyis az értékeket 1/3-ad blendénként választhatjuk ki. - A mód (rekesz előválasztás): ekkor a blende mérete adható meg és a zársebességet fogja az automatika kiszámolni. Nagylátószög esetén a következő értékek közül választhatunk: F2,8; F3,2; F3,5; F4; F4,5; F5; F5,6; F6,3; F7,1; F8. Tele állás esetén a legnagyobb blende természetesen F4, a legszűkebb blende ez esetben is F8. A rekeszértékek is 1/3-ad Fé-enként követik egymást. - M mód (kézi mód): a fényképezőgép beállítását teljes egészében a fotós végzi el, mind a rekesz, mind a zársebesség értéke megadható. - SCN mód (téma automatika): 7 téma mód közül választhatunk, melyek a következők: éjszakai, éjszakai portré (hosszú vakuszinkron), tájkép, kettős portré, havas táj, strand és tűz/gyertya. - SETUP: itt a fényképezőgép alapbeállításai végezhetők el, erről részletesebb információ a következő oldalon található. - kamera állás: ekkor készíthetünk mozgóképeket, VGA vagy 160x120-as felbontásban. - lejátszás mód: itt tekinthetők meg az elkészített felvételek, amelynél hisztogram is megjeleníthető, amely a beégett részeket viszont nem villogtatja. Indexképes módban nemcsak 9, hanem 16 képes megjelenítést is választhatunk. A belenagyítást 1,1x-től 5x-ös értékig változtathatjuk. A képek átméretezhetők a gép bármely felbontására, vagy azokból belenagyítás után kivágást készíthetünk, illetve az álló formátumú képek elforgathatók a megjelenítés idejére (vagyis minden álló képet újra és újra el kell forgatnunk, ha többször akarjuk azt álló formátumban megtekinteni, pl. TV-re kötött gép esetén).
A váz hátlapján található a legtöbb nyomógomb, ezek részletesen a következők:
hátsó kezelőszervek | (1) Expozíció-kompenzáció: a gomb megnyomása után a vezérlőtárcsa elforgatásával változtathatjuk a kompenzáció értékét. (2) FOCUS gomb: automatikus és kézi élességállítás közötti váltást teszi lehetővé. Kézi élességállítás során a következő, előre definiált értékek állíthatók be: 0,1; 0,2; 0,3; 0,5; 0,8; 1; 1,5; 2; 3; 5; 7; 10; 15 m és végtelen. Tele állásban a legkisebb tárgytávolság 0,5 m. Ez a néhány érték elsősorban nagy látószögnél használható eredmény, makrózáshoz már túl durvák a lépésközök. (3) AE LOCK: fénymérés rögzítésére szolgáló nyomógomb. Első megnyomásra a fénymérést rögzíti, második megnyomásra ismét automatikus fénymérés módba kerülünk. (4) FRAME: a fókuszkeret típusát ill. szpot fókusz esetén a pozícióját változtathatjuk meg. A gomb megnyomásával az 5 fókuszterület, a középső 1 fókuszterület, ill. a szpot fókuszmód választható ki. Szpot fókuszmód beállításakor ismételt megnyomásával a fókuszpontot tudjuk elmozgatni, szinte folyamatosan a kép kb. 85%-án. (5) CF/MS kapcsoló: a CompactFlash és MemoryStick memóriakártyák közötti váltást érhetjük el a segítségével, akár a fényképezőgép bekapcsolt állapotában is. (6) Vezérlőtárcsa: a vezérlőtárcsa segítségével különböző értékeket választhatunk ki, pl. rekesz, zársebesség, expozíció-kompenzáció, stb. A vezérlőtárcsa be is nyomható, amellyel a különböző beállítások között (pl. zársebesség vagy rekesz) válthatunk. (7) Zoom vezérlésére használható kétirányú gomb. (8) Kijelző gomb: felvételkor és lejátszáskor a képernyőre kerülő információk mennyiségét állíthatjuk be a segítségével három lépésben, mindkét üzemmódban hisztogramot is megjeleníthetünk illetve akár az LCD-t is kikapcsolhatjuk az akkumulátor kímélése céljából. (9) Négyirányú vezérlőnyilak: alapvetően a menükben való mozgásra szolgálnak, ill. lejátszáskor a képek közötti léptetésre, de felvétel állásban mind a 4 gombnak saját funkciója van: fel: a vaku üzemmódját változtatja, balra: a legutoljára elkészített képet jeleníti meg (gyors visszajátszás - quick review), jobbra: makró módot kapcsolja be, és lefelé: az önkioldó kapcsolható ki illetve be. (10) Négyirányú vezérlőnyilak közötti gomb: megfelel az Enter-nek, elsősorban menükben használhatjuk, a kiválasztott értékek elfogadására. (11) MENU gomb: felvételkor vagy lejátszáskor a menübe juthatunk a segítségével. A menükről részletesebben a következő oldalon írunk. (12) Felbontás beállítása vagy kép törlése: felvétel módban a fotók vagy videók felbontását választhatjuk ki a segítségével, lejátszáskor a nem szükséges képek törlésére használhatjuk. Egyszerre csak egy kép törölhető.
| Felvétel módban a menü gomb megnyomása a felvétel-menüt jeleníti meg a képernyő alsó részén. Ekkor a háttérben továbbra is látható marad az élőkép. Az egyes almenükben elegendő csak a mozgató nyilakat használni, a menüből való kilépéskor a kiválasztott menüpont aktivizálódik, nincs szükség a navigáló nyilak között elhelyezett gomb használatára. Itt a következőket találjuk: téma mód (csak az üzemmódtárcsa SCN állásában), fénymérés, a fehér-egyensúly, az érzékenység, a tömörítési fok, a felvétel módja (RAW, TIFF, sorozatok), az automatikus exp. sorozat lépésköze (a DSC-V1-ben még a SetUp-ban volt), a MultiBurst sorozat sebessége, a vaku teljesítmény-kompenzáció, a fotoeffektek (fekete-fehér vagy szépia), a színtelítettség, a kontraszt és az élesítés.
| Ha lejátszás közben nyomjuk meg a Menu gombot, a lejátszás-menü jelenik meg, szintén a kijelző alsó részén egy sávban. Ebben beállítható, hogy melyik mappa képeit nézzük meg, a képeket levédhetjük, nyomtatásra előjegyezhetjük (DPOF), nyomtathatjuk (PictBridge), diavetítést kezdeményezhetünk (képek közötti idő 3 mp és 1 perc között, aktuális mappa képei vagy összes mappa képei), átméretezhetünk, elforgathatunk, illetve videófájlokat két részbe vághatunk. Mint ahogy a Sony DSC-V1-nél is, úgy itt is bármilyen felbontásra le tudjuk méretezni a képeinket, nem csak VGA felbontásra, és alá, mint sok más gép esetén. Ez igen pozitív. Természetesen 5 Mpixeles fotót 5 Mpixelre leméretezni nincs értelme, ekkor a felbontás nem változik, viszont a tömörítési fok igen. Ez nagyon hasznos lehet abban az esetben, ha vészesen fogy a tárhelyünk, de tudjuk, hogy még jópár felvétel elkészítésére lesz szükségünk. Lehetőség van a képek egy részének kivágására is, ezt úgy érhetjük el, ha előbb belenagyítunk a képbe, ekkor a menu gomb megnyomásakor a Trimming menüt kell választani.
| Az üzemmód-tárcsa SetUp állásában alapvető beállításokat tudunk elvégezni teljes képernyőn, bár van itt egy-két olyan funkció is, amelynek nem feltétlenül itt lett volna a helye (pl. vörösszem-hatás csökkentő vakumód). Alapvetően itt 5 almenü található, melyek a kijelző bal szélén láthatóak. Sorban a következőket tudjuk itt beállítani: AF mód, digitális zoom fajtája, dátumozás, vörösszem-hatás csökkentés, Hologram AF engedélyezés, automatikus képvisszajátszás felvétel után, kinagyított ikonok aktivizáláskor, külső vaku használata. A memóriakártya menüjében tudunk kártyát formázni, mappát létrehozni, illetve az aktuális mappát kiválasztani. Az utolsó két képernyő beállításai: LCD háttérvilágítása, hangjelzés fajtája, nyelv kiválasztása, fájl sorszámozás, USB kapcsolat módja, video-rendszer fajtája, dátum és idő beállítása.
A Sony DSC-V3 a veszteségmentes RAW és TIFF formátumokon kívül kétféle JPEG tömörítést támogat. A finomabb, részletesebb, kevésbé veszteséges tömörítésű Fine módot választva a JPEG képek 97%-os minőségűek lesznek, amely általános esetekre elegendő is. Standard módban kb. feleakkora fájlméreteket kapunk, a minőség ekkor 89-90%-os. Ez is kellően jó minőséget jelent, a blokkosodás 300%-os nagyításkor is csak nehezen észrevehető. A Sony gépeinél megszokott módon a 640x480 pixeles képek nincsenek élesítve, azokat érdemes kis mértékű UnSharp maszkolásos élesítéssel korrigálni.
Felbontás és tömörítés |
3072x2304 |
Fine 97%-os minőség |
Standard 90%-os minőség |
|
|
2592x1944 |
Fine 97%-os minőség |
Standard 89%-os minőség |
*A képek 300%-os nagyításban láthatóak!
A gyári csomagolásban a géphez 32 MB-os MemoryStick-et mellékelnek, ami mindössze 1 RAW/TIFF, vagy 9 7 Mpixeles Fine kép tárolásához elegendő. Ez bizony nem túl sok, így itt is érvényes, amit már oly' sokszor leirtunk: már a gép vásárlásakor gondoljunk arra, hogy nagyobb memóriakártyát is be kell szereznünk. Költséghatékonyság szempontjából érdemesebb a CompactFlash kártyát választani, de vegyük figyelembe, hogy 640x480 Fine videókat csak MemoryStick Pro-ra menthetünk! Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma a felbontás és minőség függvényében |
Felbontás, tömörítés |
méret* |
128 MB-os kártya esetén* |
512 MB-os kártya esetén* |
3072x2304 RAW!2 |
23950 kB |
5 |
21 |
3072x2304 TIFF!2 |
18385 kB |
6 |
27 |
3072x2304 Fine |
3213 kB |
39 |
159 |
3072x2304 Standard |
1638 kB |
78 |
312 |
3072x2048 (3:2) Fine |
2985 kB |
42 |
171 |
3072x2048 (3:2) Standard |
1670 kB |
76 |
306 |
2592x1944 Fine |
2162 kB |
59 |
236 |
2592x1944 Standard |
1277 kB |
100 |
400 |
2048x1536 Fine |
1478 kB |
86 |
346 |
2048x1536 Standard |
795 kB |
161 |
644 |
1280x960 Fine |
583 kB |
219 |
878 |
1280x960 Standard |
319 kB |
400 |
1603 |
640x480 Fine |
151 kB |
845 |
3382 |
640x480 Standard |
58 kB |
2221 |
8886 |
*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolható fotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától! !2A RAW és TIFF esetén megadott méret tartalmazza a veszteségmentes formátum mellé mentett JPEG kép méretét is!
A fényképezőgép érzékenysége automatika által és kézileg is beállítható. ISO Auto esetén ISO100 érzékenységet használ a gép, ha S, A vagy M módban dolgozunk. P, illetve teljes automata állásban ISO100, ISO120, ISO160, ISO200, ISO250, és ISO320 értékekkel találkoztunk. Az érzékenységet a gép csak akkor növeli, ha 1/8 mp-nél hosszabb záridőt kellene alkalmaznia. ISO320-nál az automatika nem lép feljebb (kivéve NightShot mód). Kézileg ISO100, ISO200, ISO400 és ISO800 állítható be.
ISO100 érzékenységnél nincs probléma, jelentős képzajjal nem találkozunk, csak hosszú záridős felvételeknél (érdemes megtekinteni a két éjszakai felvételt, amelyek ISO100 érzékenységgel készültek). Itt-ott azért látni oda nem illő pixeleket, mint ha a zajszűrő dolgozott volna és elhagyta volna ezeket a képpontokat. A képek itt még teljesen jók, sőt ISO200-nál sem lehet nagy gond. ISO400-nál kezd erőteljesebbé válni a képzaj, és ISO800-nál már zavaróvá is válhat (bár papírképen természetesen kevésbé érzékelhető ez a hatás, mint monitoron). Érdemes még megemlíteni, hogy ahogy a V1-nél, a V3-nál is az egyes érzékenységek között nem pontosan 2x-es érzékenységkülönbség van. Ez a manuális módban készített felvételeken jól megfigyelhető. Minél nagyobb érzékenységet választottunk, annál sötétebb lett a kép (természetesen a zársebességet dupla érzékenységnél dupla akkorára választottuk). Normál esetben itt azonos világosságú képeket kellene kapnunk. Ez persze A, vagy S módban nem lenne probléma, hiszen ott a zársebességet, vagy a rekeszt a gép magának kiválasztaná.
Érzékenység - zajtartalom |
|
|
ISO100, F4,0; 1/2 mp, 1943 kB |
|
|
ISO200, F4,0; 1/4 mp, 2388 kB |
|
|
ISO400, F4,0; 1/8 mp, 2491 kB |
|
|
ISO800, F4,0; 1/15 mp, 2989 kB |
A fotók 20 oC hőmérséklet mellett készültek.
A vaku fénye nagylátószög esetén a kép sarkainál 60%-kal gyengébb. Ez átlagos érték, a legtöbb kompakt digitális fényképezőgép átlaga 60%. Vaku használatkor érdemes kis mértékű zoomot használni, e hatás csökkentése érdekében.
Vakuval készült felvétel fényeloszlása |
Sarkokban tapasztalható fényerőcsökkenés: ~60% |
fényeloszlás formája (képmanipulálással kiemelve!)
| |
Beállítható fókusztávolságok |
választható fókusztávolságok | | A gépben Carl Zeiss Vario-Sonnar feliratú optika található. Fényereje nagylátószögnél F2,8, mely átlagos, tele állásban F4, mely átlag feletti. A fókusztávolság 7-28 mm között változtatható, amely Leica képkockára vetítve 34-136 mm-nek adódik. A konkrét - beállítható - fókusztávolságok kisfilmes rendszerbe átszámolva a következők: 34, 37, 41, 44, 48, 52, 57, 63, 68, 74, 80, 88, 96, 104, 114, 124 és 136 mm. A beállítható fókusztávolságok közelebb vannak a lineárishoz, mint az igazi exponenciális függvényhez. Az optika kromatikus aberrációja szinte csak teljes nagylátószögre korlátozódik. Ekkor teljes nyitott blendénél elég rossz a helyzet, akár 10-14 pixel szélességű lilás elszíneződéseket is találhatunk a sarkokban. Ez 3 Mpixelre vonatkoztatva kb. 7-9 pixelt jelent, ami kicsit magas érték, de hangsúlyozzuk, ez csak nagylátószögnél teljes nyitott rekesszel és igen nagy fényerőkülönbségnél alakul ki. A színhiba mértéke rekeszeléssel kis mértékben csökkenthető. Nagyobb fókusztávolságoknál a kromatikus aberráció kevésbé jelentkezik, 50 mm-nél már elenyésző, sőt tele állásban nem is nagyon fedezhető fel. A tesztfotók F2,8/4,0 és F8 blendével készültek. Az alsó két fotó a természetes környezetben előforduló kromatikus aberrációt szemlélteti 1:1 kivágásban.
Kromatikus aberrációk |
F2,8 34 mm | |
F8,0 34 mm | |
F4,0 136 mm | |
F8,0 136 mm | |
F2,8 34 mm | |
F4,0 57 mm | |
Az optika 136 mm-es legnagyobb gyújtótávolságán felül használhatunk Precision elnevezésű digitális zoomot, vagy ún. Smart Zoomot. Ez utóbbi tulajdonképpen megegyezik a képkivágással, azzal a különbséggel, hogy a fotósnak kell kiválasztania a célfelbontást, s ez után lehet a megfelelő mértékű Smart Zoomot használni. Más gépek esetén a képkivágás fix mértékű lehet, itt azonban a célfelbontásig többféle érték választható. Természetesen, ha a választott felbontás kisebb, mint a képkivágás, a gép a képet lekicsinyíti a választott felbontásra. Itt tehát nincs interpoláció, a JPEG tömörítés ugyanakkora blokkokat tömörít, mintha teljes méretű képet tárolnánk, a különbség a lementett képek fájlméretében lesz. Precision Zoomnál a képkivágás után a gép felinterpolálja a képet a kiválasztott képmérethez, ez tehát megegyezik a "hagyományos" digitális zoommal. A mért értékek alapján az optika hatásfoka 95%-os, tele állásban a nagylátószöghöz képest 3,8x-es nagyítás érhető el.
Optikai- és digitális zoom |
teljes kép |
kivágott képrészlet |
f=34 mm* 1x |
teljes kép |
kivágott képrészlet |
f=136 mm* 4x |
teljes kép |
kivágott képrészlet |
4x-es optikai zoom, 2x-es Precision digitális zoommal |
Az optika torzításai összességében átlagosnak mondható. Nagylátószög esetén 0,7%-os hordótorzítást kell elviselnünk, amely az átlagos 0,8%-nál jobb. Tele állásban viszont 0,4%-os a párnatorzítás, ami magasabb az átlagos 0,3%-os értéktől. Ezek a torzítások nem túl zavaróak, a legtöbbször nagylátószögnél szokott problémát okozni a torzítás, amely itt szerencsés módon az átlag alatt van.
Torzítások a fókusztávolság függvényében |
nagylátószög esetén (f=34 mm*) hordótorzítás ~0,7% |
tele állásban (f=136 mm*) párnatorzítás ~0,4% |
Normál esetben a legkisebb tárgytávolság 40 cm lehet. A makró mód bekapcsolása után 10 cm-es közelponttal dolgozhatunk. Makrózáskor a zoom is működik, a teljes zoomtartomány használható. Hasonlóan a Nikon gépeihez, a Sony DSC-V3 is enyhe zoomállásban képes a legkisebb terület teljes befogására. Nagylátószögű állásban nem túl jó a gép makróképessége, a legkisebb terület, amely kitölti a kép teljes képet kb. 120 mm szélességű, ráadásul elég erős hordótorzítású: 1%. A tele állásban szintén hasonló értékkel találkozunk, telében viszont alig van torzítás. Ha a gépen 2x-es zoomot állítunk be (érdekes módon ez csak 88 mm-t jelent az EXIF tanusága szerint), akkor jelentősen javul a helyzet, a legkisebb terület szélessége ezáltal akár 53 mm is lehet, amely már jobb is, mint az átlagos 60 mm-es szélesség. A torzítás ez esetben jelentéktelen. A Sony DSC-V3 jó makróképességű, de tudni kell a trükköt...
Makró képességek |
nagylátószög esetén (f=34 mm*) legkisebb szélesség: 123 mm hordótorzítás ~1% |
tele állásban (f=136 mm*) legkisebb szélesség: 118 mm párnatorzítás ~0,2% |
gép 2x zoom feliratánál (f=88 mm*) legkisebb szélesség: 53 mm - ~0% |
A vignettálás mind nagylátószögű, mind tele állásban jelentkezik, bár ennek mértéke elfogadható szintű. Erőteljesebben csak nagylátószögnél látható, ekkor is főként a jobb alsó sarokban érezhető. Ez általános felhasználáskor is észlelhető, főleg állóképeknél, amikor az ég homogén kékje jól láthatóan besötétedik.
Vignettálás |
nagylátószög esetén (f=34 mm*) sarkok fényerőcsökkenése: ~14% |
tele állásban (f=136 mm*) sarkok fényerőcsökkenése: ~9% |
A fényképezőgépen külön kézi fókuszálásra nincs lehetőség, viszont választhatunk előre beállított tárgytávolságok közül: 0,1; 0,2; 0,3; 0,5; 0,8; 1; 1,5; 2; 3; 5; 7; 10; 15 m és végtelen. Ebből inkább csak a végtelen-tárgytávolság a használható. Kár, hogy az igazi kézi fókusz kimaradt a gépből, amit már a V1-esből is hiányoltunk.
A méréseink során megállapítottuk, hogy a V3 a V1-hez képet kissé gyorsabbá vált. A gép bekapcsolása és az élőkép megjelenése között 3,3 mp, amely erős átlag. Ha az üzemmód-tárcsa lejátszás állásában kapcsoljuk be a gépet, 2,8 mp múlva jelenik meg az első kép. Az átlagos 2,7 mp-es értékhez képest ez alig rosszabb, de vegyük figyelembe, hogy itt 7 Mpixeles képeket kell a kártyáról betölteni. A zoom nagylátószögű és tele állás között 2,2 mp alatt mozgatható végig, amely fél mp-cel lett gyorsabb, mint a V1-nél volt. Ez már átlagos érték, amely közel helyezkedik el a 2 mp-es átlaghoz. Az élességállítás elegendő fény esetén gyors, de ha kevés a fény és/vagy a Hologram AF működésbe lép, a fókuszálás lelassul. Nagylátószögnél akár 0,4-0,5 mp alatt is megtörténhet az élességállítás. Ez kiváló! Igaz, ha borultabb idő van, vagy kevésbé kontrasztos a téma, belassulhat a rendszer, de jobbára ekkor sem esik 0,6 mp alá. A legrosszabb esetben is max. 1,3 mp-ig keresi az élességet a gép. Telében hasonló a helyzet, a legjobb esetben 0,5 mp, gyengébb fényben 0,8 mp időt mértünk, legrosszabb esetben 1,5 mp-ig tartott az élességállítás folyamata. A fókuszrendszerről tehát elmondható, hogy a gép egyik erőssége. További erőssége a gépnek, hogy a képek közötti lapozás igen gyorsan megvalósítható, igaz elsőként csak az EXIF-ben tárolt bélyegkép (thumbnail) jelenik meg, majd néhány mp-cel később válik láthatóvá a teljes felbontású kép. A belenagyítást, törlést és más műveleteket is csak ekkor tudunk elvégezni. Sajnos a vaku továbbra is lassan töltődik, bár kissé javult a helyzet az erősebb akkunak köszönhetően, de az átlagos 5-6 mp és a max. 8 mp nem tartozik a jó és gyors értékek közé.
Mért értékek |
Bekapcsolástól az első felvétel elkészítéséig szükséges idő |
3,3 mp |
.
| CompactFlash
| MemoryStick
| |
Bekapcsolástól az élőkép megjelenéséig eltelt idő felvételkor |
2,8 mp |
2,8 mp |
|
Bekapcsolástól a kép megjelenéséig eltelt idő lejátszáskor |
2,4 mp |
2,2 mp |
|
Zoom teljes ideje |
2,2 mp |
.
| 7 Mpixel
| 5 Mpixel
| 3 Mpixel |
Lejátszás módban teljes belenagyítás |
2,8 mp |
2,8 mp |
2,8 mp |
Képváltás max. sebessége lejátszáskor |
8 kép/mp |
.
| nagylátószög
| tele
| makró |
fókuszálás ideje
| 0,5-0,6 mp (max. 1,3 mp) |
0,5-0,8 mp (max. 1,5 mp) |
0,5-0,8 mp (max. 1,8 mp) |
Két felvétel között szükséges idő |
1,2 mp |
Vaku feltöltéséhez szükséges idő |
átlag: 5-6 mp max. 8 mp |
.
| Fine
| Standard
| |
JPEG kép minősége |
97% |
89% |
|
.
| Nagylátószög
| Tele
| |
Torzítás |
0,7% hordótorzítás |
0,4% párnatorzítás |
|
Vignettálás |
14% |
9% |
|
Kereső lefedettsége |
79% |
87% |
|
Keresőben látható kép mérete |
16,5 o |
.
| abszolút
| relatív
| |
Zoom lépésszáma (nagylátószögön kívül) |
16 |
4/1x zoom |
|
Legnagyobb nagyítású makró szélessége |
53 mm |
Vaku fényerőcsökkenése a sarkokban |
60% |
Vaku távolsága optikai tengelytől |
3,5 cm |
.
| Töltés
| Működés felvétel módban
| |
| | |
|
|
2024. November
H | K | S | C | P | S | V | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 01 |
|
| | |
|
Itt mindenki beszólhat egy okosat!
| |
|
|